Bangkok

2014 júliusában Thaiföldön, Bangkokban töltöttem a harmadév utáni szakmai gyakorlatomat a Siriraj Kórházban.

Ez a kórház Thaiföld elsőként alapított orvosi egyeteméhez tartozik, mely szakmai és oktatásbeli színvonalát illetően is az országos élvonalhoz tartozik.
A szakmai fejlődést egy előre összeállított heti beosztás biztosította, mely a következőkből állt: esetmegbeszélés, Journal Club (a diasorok angolul voltak, a beszélgetés pedig főként thaiul folyt), radiológiai konferencia, vizitek, ambuláns rendelés a hepatitis, motilitási és gasztrointestinális klinikákon, rezidenseknek szóló előadások.
Több vizsgálati technika alkalmazását is megtekinthettem (májbiopszia, videókapszulás endoszkópia, gastroscopia, colonoscopia, ERCP).
A jelenlétemben angolul beszéltek általában, ha pedig erre nem volt mód, mindig akadt egy lelkes személy, aki fordított a számomra.
Egy alkalommal a neves Dr. Yasushi Soneda, japán professzor látogatott el a siriraji kórházba. Két előadást is tartott, majd végignézhettük, ahogy egy tumort távolít el gastroscoppal egy beteg rectumából a japán módszert alkalmazva.
Szállásom a kórház melletti régi kollégiumban volt. 2 ágyas, légkondicionált szobákban aludtunk, a közös fürdő és WC a folyosón volt. Thaiföldön ritka, hogy van meleg vizes csap, így nekünk sem volt. A napi étkezést a közeli piacon, menzákon oldottuk meg, de jók voltak az egyéb vásárlási lehetőségek is. A thaiok egyfolytában esznek! Jól értenek a gyümölcs shake-ek, jegeskávék, jegesteák készítéséhez is, no meg persze a tengeri kajákban és még sok más nemzeti eledelben is ügyesek!
A városba 30 feletti létszámban érkeztek külföldi hallgatók, a kollégiumi elszállásolás miatt kb. 10 cserediákkal jártunk közös programokra. Elvileg nem szoktak a thaiok közös programot szervezni, mégis részt vehettünk kettő egy-egy napos szervezett kiránduláson, melyekből az egyik ingyen volt. Nagyon tartalmas, jó programok voltak!
A látnivalók száma végtelen. Hétköznaponként Bangkokon belül mozogtunk, hétvégenként pedig a 4 égtáj felé tettünk egy-egy utazást. Utaztunk elefánton, bambusz raftingoltunk, fürödtünk vízeséseknél, éjszakáztunk úszó szállodában, megjártuk Thaiföld első nemzeti parkját (éjszakai szafari, vad elefántok, majmok, szarvasok, trópusi lepkék…), megnéztük a régi főváros romjait, fürödtünk a tengerben, stb.
2 napra átruccantunk Kambodzsába is, mely igencsak kalandosra sikerült.
A közlekedés kaotikus, viszont sok opcióból választhat az ember (tuk-tuk, taxi, busz, metró, magas vasút, busz, kisbusz, hajó…).
Az árak igen széles palettán mozogtak. A legolcsóbb ebéd kb. 300 Ft-ba került.
Nyáron esős évszak van, így napi egyszer pár órára leszakad az ég. Emiatt érdemes papucsot viselni.
Összességében csak ajánlani tudom Thaiföldet szakmai és nyaraló szemmel is!
Jó tanácsként csak annyit, hogy próbáljatok ki mindent, menjetek el minél több helyre, vigyázzatok, nehogy átverjenek Benneteket és mindig nézzetek a lábatok elé, nehogy egy varánuszra vagy gyíkra lépjetek!

Batta Dóra

A sebészet nyári gyakorlatomat Thaiföldön töltöttem. FANTASZTIKUS és LENYŰGÖZŐ volt :). A gépem Bécsből indult (Austrian Airlines), közvetlen járat, csupán 11 órás út volt, szóval csak olyan közepesen gyűrötten érkeztem meg Bangkokba, ahol azonnal megcsapott a kissé fülledt meleg. A reptérről taxival mentem be, ami kissé mókásan sikerült, mivel a CP-mmel kissé kaotikus volt a kommunikációm, s egy kinyomtatott kikszkrakszos lapot (helyi írással) lóbálva kezembe ültem be egy angolul csak nyomokban beszélő ember mellé a taxiba, s mutogattam a fura betűkre, hogy én ide szeretnék menni és reméltem, hogy az a Siriraj kórház kolijának a címe. Az volt :). Kedves és készséges emberek a tájok, s annak ellenére, hogy az angollal ugyancsak hadilábon állnak megpróbálnak segíteni teljes erejükből. A kollégium számomra teljesen megfelelő volt, emeletes ágyak, pici erkély, tiszta és egyszerű. Hárman voltunk magyarok egy szobában. Sok cserediák volt ebben a kórházban (kb 15-20) szerte a világból, azonban többségükkel sajnos nem lett nekem különösebb kapcsolatom, mert a szobák kiosztás nemzetiségek/ anyanyelv alapján történt, így alapvetően mindenki a kényelmesebb utat választva kevésbé volt nyitott, s ami szintén pech volt, hogy többségünk CP-jei semmit sem csinált. A kajáltatásunk úgy volt megoldva, hogy kaptunk 3 000 Bath-ot (1 bath= 7 Ft) a CP-től, plusz a kórházban többnyire napi egyszer adtak főtt kaját. Mire elég 3 000 Bath? Sok mindenre. Olcsó kinn az élet nagyon. 50 bathból már kiadósat lehet kajálni a piacon… Hát igen a piac… Az izgalmas hely. Mindenhol a 40°C-ban lógnak a húsok, s minden tök ijesztő, s az ember agyán az egész mikrobiológia könyv végig pörög, hogy hány féle baktériumot tud kapni, s hogyan tud bennük meghalni, de higgyétek el, a piacon az evést egyszerűen csak el kell kezdeni. Utána már a hasad fog visszahúzni oda :). Finom és nekem 1 hónap alatt nem volt tőle különösebb bajom, pedig nem tartozom az acélbelűek szerencsés osztályába. A kórházban én sürgősségin és traumán voltam, de azt azért hozzá kell tennem, hogy aranyosak meg kedvesek voltak a kórházban, de nem nagyon érdekelte a létezésem őket. Így viszont sok időm maradt utazni, ami Thaiföldön egyszerű és olcsó. Nagyon kulturáltak a buszok, vonatok, hajók és kitűnően be lehet járni saját szervezéssel az egész országot. Ahol mi/én jártam: 1. hétvége Ayuttaya (Bangkoktól nem messze levő régi városka, teli csodás romokkal, elképesztő, biciklivel körbejárható), Erawan Nemzeti Park (7 lépcsős vízeséssel, bambuszerdővel, mesés), úszó piac (ahol a nénik kis portékáikat kis csónakban viszik, s az egész adás vétel a ladikokban történik :)). 2. hétvége: Chiang mai, ahol dzsungel túrán voltunk, hegytetőn helyi házikóban aludtunk, elefánton ültünk, raftingoltunk :). 3. hétvége: Kambodzsa, ahol Angokba mentünk (Siam Riep), a lélegzetelállító ősi templom komplexumba és Kambodzsa déli részére Ko Kong-ba dzsungel túrára. Majd az utolsó hétvégét Thaiföld déli részén Ko Tao-n töltöttem snorkeling-el, meg kirándulással és hazafelé Petchaburiba is benéztem a majom hegyre, ahol vigyázni kell mert a gonosz makik kilopják az ember ebédjét a kezéből… Hihetetlen élmény volt… Szabadság, szép természet és elképesztő kultúra… Kell ennél több?