Campo Grande

TDK csere

A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete által meghirdetett Tudományos Diákköri Cseregyakorlat keretén belül 2014 nyarán Brazíliába utaztam, ahol lehetőségem volt bepillantani a brazil tudományos életbe, egészségügyi rendszerbe, kiemelten a fertőző betegségeket tanulmányoztam a Mato Grosso do Sul Egyetem infektológiai osztályán. Azért esett a választásom Brazíliára, mert mindenképp Európán kívül akartam utazni, és nem utolsó sorban a foci vb ideje alatt fergeteges hangulatra és élményekre számítottam. Minden várakozásomat felülmúlta az utazás, nem csak a mediterrán hangulat, a salsa és a hatalmas bulik, de az infektológián eltöltött 4 hét is sokat adott mind emberileg, mind szakmailag. Campo Grande nem volt olyan felkapott, mint Rio környéke, így összesen négyen voltunk cserediákok: egy szlovák és egy mexikói sráccal és egy texasi lánnyal voltunk együtt. A brazil orvosok nem igazán beszéltek angolul, így a félig brazil nemzetiségű lány fordított nekünk a cp-ken kívül nagyjából mindent, de így is nagyon hasznos volt a kintlét, ráadásul elég sok portugál kifejezést tanultam az egy hónap alatt.

Kórház és a gyakorlat:
University of Mato Grosso do Sul egyetem klinikáján elsősorban terápiás kezelési lehetőségeket vizsgálnak TBC-ben szenvedő, illetve TBC-ben szenvedő HIV/AIDS pozitív betegek esetében, ami szorosan kapcsolódik TDK munkámhoz, így igen hasznosan telt az ott eltöltött idő. A kórházban számos, Magyarországon már visszaszorított, azonban Brazíliában komoly problémát jelentő infekcióval találkoztam, úgymint Hepatits A, B, C, mikózis, Dengue-láz, tuberkulózis, bőrt érintő és szervi leismaniózis, meningitisz, HIV/AIDS betegség. Mindemellett lehetőségem adódott ellátogatni a Sao Juliao kórházba, ahol főként leprában szenvedő betegek rehabilitációját, szociális és fizikális támogatását végzik jól felszerelt, igen modern körülmények között. A brazil projekt részelemét képezte Campo Grande börtöneiben TBC-s betegek állapotfelmérése, fizikális vizsgálata és terápiája is. Az endémiás időszakban hatalmas problémát jelentő leismaniózissal foglalkozó laboratóriumba is ellátogattam, ahol számos epidemiológiai és kezeléssel, megelőzéssel kapcsolatos információt tudtam meg a betegségről, illetve megismerhettem a laboratórium tudományos tevékenységét.

Szállás és étkezés:
Brazíliában elég kevés kollégium található, így a cp-m családjánál lakhattam a cseregyakorlat ideje alatt. Egy modern medencével, konditeremmel felszerelt, bevásárlóközponthoz közeli lakópark egyik 24. emeleti lakásában laktunk, busszal kb. 30 percre volt az egyetem, de általában a contactom vitt engem és egy szlovák cserediákot kocsival. Nap egyszeri étkezés ingyenes volt, így délben a kórházban ebédeltünk, hétvégenként pedig összejött a csapat és közösen főztünk, sushizni mentünk vagy brazil különlegességeket próbáltunk ki úgymint a feijoada, a tereré, a paçoca az empanada és a brigadeiro.

Utazás, árak, időjárás:
Repülővel utaztam Budapestről Párizsba, majd nemzetközi (kb. 13-14-órás) járattal Brazíliavárosba, onnan pedig egy rövid repülőút vezetett Camp Grandéba, Mato Grosso do Sul fővárosába. Az árak kb. hasonlóak az itthoni árakhoz képest, brazil reallal kell fizetni. Én személy szerint USA dollárt vittem, és ott váltottam mindig át, illetve Argentínában pesoval fizettem, amikor oda utaztunk. Az időjárásról: a brazil tél olyan, mint a magyar nyár. 25-30 ◦C, állandó napsütés, néha egy kis eső, de Brazíliában mindig meleg van.

Social Programok:
A cserediákokkal, contactokkal és néhány ott szerzett baráttal számtalan közös programot szerveztünk, többek között az összes foci vb meccset együtt néztük, majdnem minden nap vacsorázni mentünk, ahol mindig más konyha különlegességeit próbáltuk ki, elmentünk a város leghíresebb szórakozóhelyeire, és nem utolsó sorban kirándultunk. Egyik hétvégén Bonitora utaztunk, amely csodálatos természeti látványosság vízesésekkel, barlangokkal, illetve 4 napot töltöttünk Argentínában is, ahova bérelt kocsival utaztunk. Mindenkinek ajánlom a világ természeti csodái között nyilvántartott Iguazú vízesést, illetve a Brazília-Paraguay-Argentína hármashatárt: elképesztő látványosságok.

Ha tehetitek, látogassatok el Brazíliába, hiszen rengeteg, hazánkban nagyon ritka betegséggel találkozhattok, a brazil vendégszeretet és lazaság lenyűgöző, és erre remek alkalom a BOE cseregyakorlata, tehát ragadd meg a lehetőséget, és utazz!