Isztambul

Harmadévesen ősszel csatlakoztam a MOE-hoz. Mivel nem volt sok időm pontot gyűjteni, így az európai helyek közül nem igazán tudtam az elosztón választani, mert azok hamar elkeltek, ezért esett a választásom Törökországra. Már csak azon izgultunk a helyosztó után, hogy Isztambult kapjuk :)

Utazás:
Akkor még Malév-val utaztunk, a repjegy oda-vissza bőrönddel együtt kerek 35 ezer Ft volt mindössze, de 2 hónappal hamarabb megvettük. A reptéren senki nem várt ránk, de a városba metróval könnyen bejutottunk, majd egy megadott címen vártak ránk.

Kórház, szakmai program
Mi a harmadéves belgyógyászat gyakorlatot töltöttük kint. Egy-egy osztályon maximum 2 diák volt. Engem először nefrológiára osztottak be, de sajnos az ottani felügyelőtanárom nem beszélt túl jól angolul, így egy hét után átmentem hematológiára. Az ottani orvos, aki velünk foglalkozott meglepően jól beszélt angolul (egy rezidens volt mellesleg, aki az USA-ba készült) és sokat magyarázott nekünk (gyakran néztünk keneteket és mikroszkópoztunk, Ekg-ztunk sokat, rtg képeket néztünk, kiselőadásokat tartott, kérdezgetett, nyomtatott nekünk elég sok anyagot netről, sok beteget vizsgáltunk, egyszóval rengeteget törődött velünk). Lehetőségünk volt artériás vérgázt is venni, de harmadév után még nem mertünk. Egyik nap ügyeltünk; ügyeletben szintén sok beteget láthattunk a hepaticus encephalopathiától kezdve a ACS-s betegekig. Hogy mindenről tanítson valamit, egyik nap levitt az endokrin osztályra, ahol szintén sok beteget mutatott. Lehetőség volt FMF (Familial Mediterranean Fever)-es betegek megtekintésére, amire amúgy itthon nem igazán lett volna lehetőség.

Szállás, étkezés
A kórházban minden délben kaptunk ebédet (nem volt rossz, mindig volt benne hús, zöldség, gyümölcs és desszert is). Engem egy lánykollégiumban helyeztek el, 2 szobatársam volt, akik szintén cserediákok voltak. A kórháztól kb 10 perc sétára laktam. Meglepő módon a fiúkat albérletben helyezték el :) Hatalmas, szép, felújított, mindennel felszerelt, balkonos lakásban Isztambul leggazdagabb negyedében. Lehet tippelni miért:)
Lánykollégium (bár 4 ágy volt, de csak 3-an laktunk a szobában.A szoba előtere nem látszik, de volt még benne szekrény, nagy tükör, külön fürdőszoba)

Szociális programok
Kb. 35-en voltunk cserediákok a világ minden tájáról. Az ottani szervezők minden (!) nap szerveztek nekünk valamit, 2. héten már rendesen azt éreztük, hogy kezd sok lenni. Iszonyatosan kedvesek voltak! Hétköznaponként Isztambulban barangoltunk, majd minden hétvégére lehetett messzebb utazni ( Antalya, Izmir, Cappadocia). Mi Izmirbe utaztunk. Eszméletlenül jól volt megszervezve, ugyanis találkozhattunk azon ismerőseinkkel, akik szintén SCOPE útján jutottak ki, csak másik török városba kerültek. Izmir meseszép. Onnan elmentünk még Efézusba ( Törökül Efes, a Bibliában olvasható Pál apostol itt írta a Korinthusiakhoz szóló levelet, valamint itt találhatóak pl. Celsus könyvtárának romjai, Szűz Mária háza) valamint Didimbe, egy pici kis tengerparti városkába.

Helyi viszonyok
Az árak olcsóbbak, mint nálunk a nagyobb üzletekben, az éttermek kb annyiba kerülnek, mint itthon. Ruhából ne vásároljatok be előre, ott minden nagyon olcsó azokból:) Persze a Grand Bazar (a világ egyik legnagyobb és legrégibb fedett piaca több mint 3000 bolttal) tele van a sok hamisítvánnyal, de vannak nagyon szép, jó minőségű ruhák is.
Az időjárás nagyon meleg volt, átlagosan 30 fok. A kis ,,ékszerdobozból”-ból viszont ha kisétáltunk a tengerpartra, akkor nagyon kellemes volt az időjárás és gyönyörű a látvány.Ilyen hőségben természetesen rövidszoknya, kisnaci a nyerő, de egyedül, lányként nem éri meg úgy sétálgatni, mert ez arrafelé elég feltűnő látvány :) Persze sok a turista, de azért az ottani fiúk nem ahhoz vannak szokva, mint az itthoniak.

Összességében véve, nekem nagyon tetszett. Aki szeretne kipróbálni kis időre egy teljesen más világot, az mindenképp menjen ki, megéri. Isztambul nagyon változatos: van tengerpart, pláza, piacok, rengeteg templom és más építészeti műemlék, meseszép paloták, szűk kis utcák, szórakozóhelyek is bőven.