Málaga

Szakmai gyakorlatunkat Andalúziában, Málagán töltöttük érsebészeti osztályon. Nagyon barátságos, segítőkész fogadtatásban volt részünk. Sok beteget vizsgálhattunk, számos műtétben asszisztálhattunk. Tutorunk prezentációkat tartott korábbi érdekes betegeiből. A kórház rendkívül korszerű volt, az oktatás főleg angolult folyt, de spanyoltudás jó ha kéznél van.

Egyetemi kollégiumban kaptunk szállást, ami a kórháztól nem volt messze, azonban amikor városközpontba illetve a strandra akartunk eljutni helyi járatokra kellett szállni.
4-en laktunk egy 2 szintes, konyhával, fürdőszobával ellátott apartmanban, az internetelérést megkönnyítette, hogy rendelkeztünk kábellel. Mosási lehetőség egy közös helyiségben volt, főzni a kollégiumtól kapott edényekkel lehetett. Minden cserediák egy helyen kapott szállást, ami megkönnyítette a mindennapi találkozást, közös programok tervezését. Ellátást nem kaptunk, sokat főztünk és gyakran látogattuk a tapas bárokat.

A helyi diákok rengeteg programot, kirándulást szerveztek nekünk. Csapatunk 42 hallgatóból állt, akik közül körülbelül a fele volt spanyol, a többiek pedig Európa különböző országaiból és Mexikóból érkeztek. Közös nyelvünk többnyire az angol volt, a spanyolok közül is majdnem mindenki beszélte társalsági szinten, de emellett alkalmunk nyílt spanyoltudásunkat is bővíteni. Minden este ellátogatunk Málaga központjába, ami tele van fiatalokkal, számtalan bulihely közül lehet választani. Taxival nagyon könnyen haza lehet jutni,  bármikor az este folyamán jutányos áron.

Málaga nevezetességei közül érdemes ellátogatni az Alcazábábva, ami a 8.században épült erődítmény, a kilátóba ahonnan az egész város megcsodálható. Itt született Picasso circa 130 éve, de csak 10 éves koráig élt itt, róla elnevezett múzeumban meg lehet tekinteni korábbi műveit. A kikötő melletti 14 emeletes hotelból egy koktél mellett az éjszakai Málaga fényeit lehet megcsodálni. A katedrális, mely Európa 3. legnagyobb temploma.
Fontos információ, a múzeumok minden vasárnap ingyen látogathatók!

Ezenkívül érdemes ellátogatni Sevillába, Granadába, Cordobába és egy közeli tengerparti kis ékszerdobozba, Nerjába.

Málaga időjárását tekintve, 35-42 oC volt július-augusztusban, de tengerparti város lévén kellemes klímája van a folyamatos légmozgás miatt, ami a többi andalúz nagyvárosra nem mondható el, így Sevillába, Granadába, Cordobába való látogatáskor fel kell készülni az igazi izzasztó hőségre.

Olyanoknak ajánlom Málagát aki szereti a tengert,  a reggelig tartó latin bulikat és szeretne a kórházban is tapasztalatokat gyűjteni. Általánosságban igaz, hogy nem beszélnek angolul a régióban, a fiatalság és a kórház dolgozói között is csak elvétve akadnak idegen nyelvet értők, így célszerű egy minimális spanyoltudással rendelkezni.

Kauker Beáta és Bali Ágnes

A hatodéves szülészet gyakorlatomat töltöttem Spanyolország déli partján, Malagában. Itt eltérően a többi spanyol várostól, mindig a hónap közepén kezdődik a gyakorlat. A Debreceni Egyetemről ketten utaztunk, Lajos Orsival. A reptéren Orsi CP-je  várt minket, majd megmutatta nekünk, hogy hol fogunk lakni a következő 1 hónapban. Az egyetem kollégiumában kaptunk szállást, amely kisebb apartmanokból állt. Mindegyiknek volt saját fürdőszobája és konyhája, illetve 1-2 ágyas szobák voltak, apartmanonként 3-4 férőhellyel. A recepcióról kaptunk tányérokat, evőeszközöket, viszont ágyneműről saját magunknak kellett gondoskodni. A városközponttól busszal kb. 15 percre volt, a tengerparttól 25-30. Éjszakai buszok is közlekedtek, így egy-egy buli után is könnyen haza lehetett jutni.

Az első munkanapon az egyik spanyol lány bevitt minket a kórházba, és mindenkit bemutatott a tutorának. Én egy brit lánnyal kerültem a szülészetre. Egy professzorhoz voltunk beosztva, de az idő nagy részét egy fiatal rezidenssel töltöttük. Az orvosok többsége beszélt valamennyire angolul, de a nővérek és a betegek szinte alig, viszont mindenki nagyon segítőkész volt velünk. Legtöbbször a szülőszobán voltunk, de részt vettünk néhány műtéten és szakrendelésen is. Igazából a szülészeti osztályon beül oda mehettünk, ahova csak szerettünk volna, nem volt nagyon megkötve, hogy mikor és mit kell csinálnunk. A munkaidő is viszonylag kötetlen volt, nyilván reális keretek között (délelőtt néhány órát kellett bent tölteni). A kórház felszereltsége hasonló volt a DE KK Szülészeti- és Nőgyógyászati Klinikájához. A szállásunktól 15-20 percnyi sétára volt, de busszal is megközelítőleg ugyanennyi időbe került.

12 diák érekezett augusztus közepén Malagába a világ legkülönbözőbb országaiból, mint például Kenya, Lengyelország, Wales, Törökország. Mindenkinek volt elvileg CP-je, de gyakorlatilag csak 1-2 foglalkozott velünk (én személy szerint nem is találkoztam az enyémmel). Szerveztek nekünk néhány programot: international food and drink party, megmutatták a legjobb tengerpartokat a környéken, illetve a helyi nevezetességeket, de többnyire magunknak szerveztünk programokat.

Malagában augusztus közepén van az úgynevezett Feria, ami egy 10 napig tartó fesztivál. Éjszakai és nappali programok is vannak városszerte. Ilyenkor a boltok nem a megszokott időben vannak nyitva és buszközlekedés sem a rendes menetrend szerint zajlik. Külön éjszakai buszjáratokat indítanak a különböző helyszínekhez, az egész város teljesen más arcot ölt. Ez az egyik legnagyobb esemény a városban a nyár alatt, úgyhogy szerintem mindenképpen ilyenkor érdemes ellátogatni Malagába.

Mivel az IFMSA nem biztosított nekünk semmilyen étkezési lehetőséget, ezért úgynevezett pocket money-t kaptunk, amely 60 € volt 1 hónapra. Ez nem igazán fedezte a étkezésre fordított kiadásainkat.

Összességében nagyon jól éreztem magam, és csak ajánlani tudom ezt a várost, főként azoknak akik nem a komoly munka jegyében szeretnék eltölteni a gyakorlatukat.