Rijeka

A Debreceni Orvostanhallgatók Egyesületének (DOE) meghirdetett külföldi cseregyakorlati pályázatán horvátországi gyakorlati helyet nyertem el. A közös történelmi gyökerek kíváncsivá tettek Horvátországgal, ezen belül is az Isztriai félsziget déli öblében elhelyezkedő Rijeka városával kapcsolatban. A városnak a földrajzi elhelyezkedése által szoros köteléke van országunkkal, hiszen kikötőváros lévén Közép-Európa adriai kapuja. Rijeka Horvátország harmadik legnagyobb városa, ezért rendelkezik saját egyetemmel is, mely számos karon biztosít továbbtanulási, és kutatóilehetőséget a diákok számára. Az Általános Orvosi Kar oktató, és kutató munkájába a város területén működő betegellátó intézmények jelentős szereppel bírnak, mivel a klinikai gyakorlatok itt biztosítottak a kórház által foglalkoztatott orvosok, egyetemi tanárok segítségével. Rijeka városa sokkal inkább ipari, és transzport szerepéről, mint turisztikai látványosságairól híres. A város egy kb. 8 km-es partszakaszon fekszik, ahol a városközpont főként rakodótelepeknek, és kikötőknek ad helyet. A széli részeken viszont több, mint 15 strand található, amelyek kitűnő lehetőséget biztosítanak a pihenésre, gyönyörű látványt, és kristálytiszta tengervizet tárva elénk. Cseregyakorlatomat a Klinički Bolnički Centar Rijeka (KBC Rijeka) egyetemi oktatókórház plasztikai sebészeti osztályán kezdhettem meg. A városban található két kórház közül ez a régebbi, mely a városközpontban található, közel (kb. 10 perc) a kollégiumi szállástól. Az osztály dolgozói fokozatosan ismertették meg velem az intézet mindennapjait, így betekintést nyerhettem a nővérek, ápolók tevékenységébe is. Bár a horvát nyelv tudásának hiányában sajnos az első napokban nehézségeim adódtak, ezek később a helyi diákok és az osztályon dolgozók segítségével megoldódtak, hiszen számos kifejezést és mondatot sajátítottam el, amelyeket később sikerrel használtam a betegekkel való kommunikációban és az orvosi munkában egyaránt. Örömteli volt számomra, hogy az intézet valamennyi dolgozója birtokában volt az angol nyelv tudásának, ezért a gyakorlatban bemutatottakat magyarázattal is ki tudták egészíteni. A reggeli osztályos vizitek során lehetőségem adódott különböző, főként a plasztikai sebészetben megjelenő kórkép, és elváltozás megfigyelésére, és azok kezelésének megbeszélésére. Megtanították a különböző típusú sebek átkötözésének módszereit, illetve ahelyes sebellátás lépéseit. Az operációk alatt több alkalommal másodasszisztensként segíthettem a sebészeknek, így egy újabb, sokkal érdekesebb, és izgalmasabb szemszögéből ismerhettem meg a különböző műtéteket. Gyakorolhattam a varrás és csomózás technikáját, mely sokkal gyakorlatiasabbá tette az ott töltött időt. A műtő személyzete megismertette velem a különböző eszközöket, illetve azok alkalmazásának indikációit. Számos olyan kellékkel, és módszerrel ismerkedhettem meg, amelyet eddigi tanulmányaim során még nem láttam. Ilyenek voltakpéldául a plasztikai sebészetben gyakran használt bőrtranszplantációs eljárások, illetve az ehhez szükséges bőr graft készítése is. Több alkalommal láthattam égett, és melanomás páciensek ellátását, így az eszközökön túl nagyon sok számomra új, eddig ismeretlen metszési és varrási technikát tanulhattam meg. Rijekában abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a helyi egyesület a szálláson kívül napi kétszeri (ebéd, vacsora) étkezést is biztosított a kórház orvosi ebédlőjében a beutazó hallgatók számára, amelyek meglehetősen változatosak, és elégségesek voltak. A kórházi munkán kívül szerencsére volt alkalom a szórakozásra is. A helyi egyetemi hallgatók kalauzolásával számos városba, és turisztikai központba juthattunk el. Minden hétvégén igyekeztek valami újat mutatni országukból. Első közös rendezvényen az új bejövő hallgatói csapat ismerkedős estjén mindenki elhozhatta saját hazájának nevezetes italát, vagy ételét. A második héttől kezdve került sor a hétvégi kirándulások megszervezésére. Így juthattunk egy ötnapos út során Zadarba, Splitbe, és Hvarba, ahol csodálatos látványban és élményekben volt részünk. Emellett ellátogattunk a Plitvicei Nemzeti Parkba, ahol a gyönyörű tó- és vízesésrendszer kiépített túraútvonalait barangolhattuk be. Mindemellett természetesen igyekeztünk az ország kultúrájának és gasztronómiájának felfedezésére is. A külföldi hallgatókkal töltött napok, hetek során nagyon összetartó közösség jött létre, a közel 40 fős létszám ellenére. Számos önálló programot szerveztünk a város és a környék megismerésére. Az estéket gyakorta a városközpontban hangulatos sétálóutcák kávézóiban, bárjaiban töltöttük. A Horvátországban töltött 28 napos cseregyakorlat során számos pozitív, a munkában és a mindennapi életben sikeresen hasznosítható tapasztalatra tettem szert, ezért mindenkinek bátran merem ajánlani, aki szeretne életre szóló élményekkel és kapcsolatokkal gazdagodni.

Kövendy Tamás

Az augusztusi nyári sebészet gyakorlatomat Horvátországban, Rijekában töltöttem. Nagyon nagy  élmény volt. A leutazás nem volt nagy kunszt, én busszal mentem így volt a legolcsóbb. ( Azért a busznál is meg kell nézni, hogy pontosan mivel és hogyan mert ha úgy veszi az ember a jegyet, hogy közvetlenül Budapesttől Rijekáig az kétszer annyiba kerül, mintha bontva vásárolja, az első felét Zágrábig majd ott újra jegy vételezés Zágrábból bárhová :) ) Az út kb. 10 óra ha sokat kell várni a határon, de ha szerencséje van az embernek, akkor csak 8, nekem persze nem volt… :).

Rijeka nagyon szép város, és viszonylag nagy is, ami elég csalóka, mert az a része amit egy turista vagy élményekre vágyó ember ki tudna használni az nem az. Van egy kis sétáló utca szerű része, egy kikötő, a város része nagyjából ennyi, meg persze sok (kb. 5-6) sziklás strand a tengerparton. Rijeka közvetlen közelében található egy várrom is ami nagyon szép érdemes megnézni. Most írok egy kicsit a kórházakról:

Rijekában 3 kórház van ebből kettőben sokat foglalkoznak az emberrel, a harmadikban nem annyira, mondhatni nem nagyon engednek semmit csinálni. Én általános sebészeti oszályon voltam végül is műtéteket lehetett nézni, és ha kérdeztél akkor azért válaszoltak elmondták, hogy éppen milyen műtét zajlik és mit csinálnak, de bemosakodni nem nagyon engedtek, ráadásul adtak is pár tippet hová érdemes elmenni Rijeka környékén :)

A szállásunk az egyetem kollégiuma volt. Nagyjából Tömős színvonalat képviselt, ha nem finnyás az ember akkor egész jó. Ketten voltunk egy szobában, volt saját íróasztalunk, egy héten egyszer takarították a szobákat. Naponta kétszer kaptunk enni, meleg ebédet, és meleg vacsorát. Kicsit egyhangú volt a kaja (mindig csirke) de elég volt és nem volt vele más gond. A reggelit értelemszerűen magadnak szerezted be.

A társaság nagyon jó volt, nagyon sokan voltunk (kb. 40) mondták is az ottaniak, hogy soha nem voltunk még ennyien, de nem is lesznek következő években sem :).  Nem volt rajtam kívül magyar, ami jó is volt, meg rossz is, mert nem beszéltem magyarul csak angolul. (Ennek igazából inkább örültem. Mellesleg a horvátok egész jól beszélnek angolul). A szervezők nagyon jófejek voltak mindenben segítettek, mindenről kerestek infot ha kértél, sok programot szerveztek, amit előre kiküldtek emailben, hogy tudj választani. (Volt 4 kirándulás, jöttek velünk bulizni többször is, itt megjegyezném, hogy Rijekában nyáron nem nagyon van sajnos éjszakai élet :(, de a társaság jó volt így ezzel végülis nem volt gond.)

Voltam egyéni szervezéssel Velencében is, Rijeka környékén pedig nagyon jó kiránduló helyek vannak kiépített utakkal, nagyon szép, ezeken kívül amiről sajnos lemaradtam az a canyoning, és a rafting nem volt rá időm pedig érdemes sztem kipróbálni, mert a szlovén határ a közelben van.

Ennyi lett volna a beszámolóm, én nagyon jól éreztem magam és mindenkinek csak ajánlani tudom Rijekát. :)