Taiwan

Linkou

Varga Tamás

A negyedéves sebészet gyakorlatot egy nagyon fejlett, természeti csodákban gazdag messzi ázsiai országban töltöttem. Ez a meseszép ország nem más mint Tajvan, ami tőlünk körülbelül 10 ezer kilométerre és 20 órányi repülőútra található.

Miért Tajvan? Kedves barátom, egy évvel előttem járt ebben az országban és rengeteget hallottam róla, az ország szépségéről, a kórház fejlettségéről és az emberek kedvességéről hosszasan mesélt nekem. Mindenképpen ázsiai országba szerettem volna utazni Indonézia, Thaiföld és Tajvan között hezitáltam végül barátom tanácsára Tajvan mellett döntöttem. Aki hasonlóképpen dönt, készüljön fel ez nem lesz egy olcsó utazás. A repülőjegy 200 ezer forint körül mozog, én skyscanner segítségével fél éven át néztem az árakat 190 volt a legolcsóbb és 255 a legdrágább, több légitársaság is repül oda, természetesen átszállással, én az Emirates légitársaságot választottam, mindenkinek ajánlom az eddigi legkomfortosabb repülési élményem volt és a dubai reptéren eltöltött pár óra is igazi élmény annak aki még nem járt ott. Repülőjegyen kívül még az utazási biztosítást szükséges megkötni itthon mivel ezt kötelezően kéri a helyi szervezet, emellett hepatitis B és C titert, tüdőröntgent és mantoux-próbát volt szükséges csináltatni itthon, oltásokat nem kellett beadatni. Én az utazásomat 5 hetesre szerveztem, június 27-én érkeztem meg a taipei repülőtérre ahol négy nagyon kedves és mosolygós CP várt rám akik segítségével együtt elbuszoztunk a szállásra amely egy kollégium volt a kórházzal egybeépítve. A Chang-Gung kórház Taipei városától jó félórányi busz útra található, hatalmas komplexum melyben 96 műtő, 4000 ágy és napi 30000 embert ellátó járóbeteg ellátás működik. Nagyon kényelmes volt, hogy a lakhelyünk a kórházban volt így reggel nem kellett korán kelni, de a szállás minősége hagyott kivetnivalót maga után. Még az én magyar kollégiumokon nevelkedett gyomrom is felfordult mikor először beléptem, mocskos, penészes és lelakott volt az egész szoba. Két emeletes ágy volt benne és egy közös fürdőszoba a másik szobával, mondanom sem kell az is hasonló állapotban, plafonig penész és vízkő minden, látható volt hogy nem igazán takarítják. Az ágyakhoz ágynemű sem volt, így az első éjszaka a törülközőmön aludtam és másnap mentem a boltba saját magamnak ágyneműt vásárolni. A szoba egyébként légkondicionált volt és a wc ülőke is fűtött volt, így teljes komfortban lehetett élvezni, ahogy a csótányok rohangálnak a földön. Szerencsére a kórház és az ország is annyi látnivalót tartogatott, hogy a szobáinkat csak alvásra használtuk így egy hét után már csak nevettünk rajta milyen körülmények között lakunk.

A kórház mint, ahogy előbb is említettem elképesztően nagy volt, az első nap körbevezettek de úgy éreztem magam mint egy labirintusban, egy hónap is kevés volt, hogy kiismerjem magam az épületben. Plasztikai sebészeti osztályon voltam, amely 8 műtővel rendelkezik, csak rekonstrukciós műtéteket végeznek és specialitásuk a fej-nyak régió és kéz rekonstrukciója. Az osztályvezető prof. Fu-Chan Wei-t a világ legjobb mikrosebészei között tartják számon, évente ezernél többen érkeznek a kórházba csak azért, hogy őt láthassák operálni és évente 6-an nyerhetnek felvételt az általa vezetett speciális mikrosebészeti kurzusra. Mivel Tajvanon vezető halálok a szájüregi daganat így rengeteg ezzel kapcsolatos műtétet volt szerencsém végignézni. Minden orvos nagyon segítőkész és kedves, mindenki beszél angolul, de sajnos az idősebb orvosok kiejtése érthetetlen, a fiatalabb rezidensek próbálták nekünk elmagyarázni mit mondanak.  Bemosakodni és asszisztálni volt lehetőség saját szorgalom szerint.

A helyi szervezet három darab három napos kirándulást szervezett a hónap során melyre előzetesen lehetett jelentkezni, ebből én az elsőn részt vettem de nem okozott maradandó élményt így a másodikat már lemondtam, sajnos szervezetlen volt és három nap alatt kevesebb dolgot néztünk meg mint általában egy nap alatt tettük magunktól, így a továbbiakban saját magunknak szerveztünk programokat. A CP-k általánosságban nagyon segítőkészek, mi minden napra szerveztünk magunknak valami programot és mindig sikerült legalább egy CP-t elcsábítani magunkkal! Tajvanban rengeteg felfedezni való van, ezeket nem sorolnám fel, legyen ízelítőnek elég annyi, hogy fürödtem vízesésben, szörföztem az óceánban, ettem angolnát, ittam kígyóvért és reggelig sorolhatnám, minden nap egy újabb kaland volt!

Amit még fontosnak tartanék elmondani, hogy július-augusztusban hőség van, 35 fok körül van folyamatosan a hőmérséklet közel 100%-os páratartalom mellett, amit megfűszerez napi 2-3 zivatar. A tömegközlekedés nagyon fejlett mindenhova el lehet jutni nagyon gyorsan, extrém tiszta értsd nem lehet inni, enni sőt még beszélgetni meg telefonálni se, külön metró rendőrség van aki felügyeli a rendet. És ha azt hiszed ez vicc akkor tévedsz, ha már előveszed a táskádból a vizes üveget elindulnak feléd! Ezért cserébe nagyon drága, nincs bérlet, minden utazást fizetni kell mágneskártyával egy hónap alatt körülbelül 100 ezer forint ment el csak erre. Az árak is drágábbak mint itthon, ásványvíz 250-300 forint, gyümölcslevek 500-800 forint, sör 600 forint, gyümölcsök kilója duplája az itthoni árnak, átlagos étkezde 1500-2000 forint és ez nem olyan mint itthon, hogy hús és köret hanem valami leves minimális hússal és rengeteg tésztával. Étkezést nem biztosítanak, 30 ezer forintnyi költőpénzt kaptunk amiből körülbelül 5 nap kaja jött ki szűkösen. Reálisan 300-400 ezer forint költőpénzzel érdemes számolni, ha nem szeretnél semmiből kimaradni, de cserébe felejthetetlen élményekben lesz részed.