Tarragona

Katonai Zoltán Zsolt vagyok, a Debreceni Egyetem Orvos és Egészség Tudományi Centrumának ötöd éves orvostan hallgatója. Az elmúlt egy hónapban, 2014. augusztus 4-étől augusztus 31-éig Spanyolországban töltöttema negyed év végi szabadon választható gyakorlatomat, a tarragonai Hospital Universitari Joan XXIII kórház általános belgyógyászati osztályán. A gyakorlatomat a Debreceni Orvostanhallgatók Egyesületének köszönhetem, akik felvették a kapcsolatot a katalán orvostanhallgatói szervezettel, az AECS-szel (Associació d'Estudiants de Ciènces de la Salut). Az elnyert pályázattal Reus-Tarragonába utazhattam, ami Barcelona alatt 100 km-re található. A szállás Reusban volt, kollégiumhoz hasonló épületben, 2-3 ágyas szobákkal és szintenként egy nagy ebédlővel. Közel 25 orvostanhallgató volt velem együtt az augusztusi turnusban. A diákokat két kórházba osztottak be. Volt ki a helyi reusi kórházba került, míg mások, köztük jómagam is a tarragonaiba kerültünk. A kórház szép volt, jól felszerelt. Az orvosok és ami még meglepőbb, a beteg is sokkal vidámabban és energetikusak voltak. Mivel katalánul nem nagyon tudtam, így az orvosokkal való kommunikáció félig angolul, félig spanyolul folyt. Mind a két város csodálatos. Reus, ami egyben Gaudi szülővárosa, egy nagyon kedves, hangulatos kisváros, tele parkokkal, és szűk kisutcákkal. Tarragonapedig gyönyörű katedrálisáról és aPlatja de miracle(Csodák tengerpartja)elnevezésű partszakaszáról híres. Sajnos a szervezet helyi képviselőivel nem sokszor találkoztunk, de a csapat jól működött és nagyon sok közös programot szerveztünk. Voltunk közösen Barcelonában, Madridban, más közeli városokban, tengerparton, kirándulni a helyekben.Úgy érzem döntésem helyes volt, ugyanis a rengeteg pozitív tapasztalat mellett egyetlen negatív szempontot sem tudnék mondani, ami ne felelt volna meg az igényeimnek, elvárásaimnak vagy az elképzeléseimnek. Rengeteg tapasztalattal, élménnyel és érzéssel lettem gazdagabb.
Tiszta szívből hálás vagyok a Debreceni Orvostanhallgatók Egyesületének, amely tagja az IFMSA világszervezetnek, ugyanis nélkülük nem jöhetett volna létre a külföldi tanulmányút. Köszönettel tartozom minden itthoni és kinti segítőmnek, kapcsolattartómnak, akik munkájukkal megkönnyítették a kiutazásomat.

Köszönettel:
      Katonai Zoltán Zsolt

Negyedéves sebészet gyakorlatomat töltöttem Katalóniában. A kórházi gyakorlat Tarragonában volt, a szállás Reusban (busz a 2 kisváros között 20 percenként járt és 20-30 percig tartott az út). Barcelonába vonattal 45 perc alatt jutottunk, a jegy nem volt drága, így a 4 hétvége közül hármat ott töltöttem.

Utazás
 Bár nem tudtam előre a várost, de a repjegyet Barcelonába vettem meg (Wizzair). A reptértől busszal mentünk egyenesen Reusba. A buszok mágneskártyával működtek, azt kellett feltöltenünk, nem volt túl drága. Voltak akiknek Reusban volt a gyakorlat, így nekik nem kellett buszozniuk minden nap. Reus egy kb 100 ezer fős kisváros, de előnye volt, hogy onnan kb 10 -20 percre volt busszal  mind a tarragonai, mind a salou-i tengerpart. Salou igazi turistaváros, szó szerint a nap minden szakában hemzsegett a sok turistától.

Kórház, szakmai program
Nekem irtó nagy szerencsém volt, ugyanis egyedüliként kerültem teljesen véletlenül egy magánkórházba (ami 10 percnyi sétára volt a tengerparttól). Sokat foglalkoztak velem, bár annyira nem tudtak jól angolul, de amennyire kellett, annyit tudtak magyarázni. Rajtam kívül volt még ott egy német erasmusos lány, valamit elszórtan egy-egy  spanyol orvostanhallgató.  Sokat asszisztáltam műtéteken, de néha osztályra is mentünk, ahol viziten vettünk részt, ott fordítottak. Legjobb élményem az ehhez tartozó másik kórházban volt. Ott bőrsebészeten töltöttem néhány napot, ahol elég sokat varrtam (fejen, alkaron, mellkason, könyökhajlatban, arcon) kisebb sebeket. Ezenkívül engedtek lipómát és cystát is eltávolítani.

Szállás, étkezés
70 eurot kaptunk zsebpénznek, ami persze nem sok, de a kórházban olcsón (3-4 euro) lehetett ebédet kapni és nem volt rossz. A szállásunk hotelben volt, nagyon szép, új és tiszta volt. Ágyat sem kellett vetnünk, mindennap jött a takarítónő és mire hazaértünk 2-2 db tiszta törülköző, rend és tisztaság várt:) Természetesen volt kábeltévé, internet, légkondi is :)Mi választhattuk ki, hogy kivel szeretnénk együtt lakni ;én egy másik magyar lánnyal laktam.

Szociális programok
Kb. 28-an voltunk cserediákok, elég sok helyről. Az ottani CP-k welcome- és a  good bye dinner-en kívül mást nem igazán szerveztek nekünk L Ha személyesen kértünk segítséget tőlük valamihez segítettek, de amúgy nem sok időt töltöttek velünk.
Tarragona meseszép hely, és mivel nagyon közel volt a strand, így szinte minden nap kimentünk. És ami a legjobb, hogy nagyon sok strand volt, tehát volt miből válogatni! Az első hétvégén Madridba utaztunk, 2-3 napot töltöttünk ott. Az elkövetkezendő három hétvégét Barcelonában töltöttük.

Helyi viszonyok
Az árak magasabbak, mint nálunk, de a gyümölcs, zöldség valamint a ruhák kb ugyanannyiba vagy kevesebbe kerülnek, mint itthon. Az időjárás nagyon kellemes volt (általában 25-30 fok közötti) ; a tengerpart közelsége miatt mindig fújdogált a szél.
Nekem mind Madrid, mind Barcelona nagyon tetszett, de örültem annak, hogy a gyakorlatot Tarragonában tölthettem (a tengerpart szebb és tisztább volt, nem hemzsegett annyira a turistáktól, mint Barcelona, picit olcsóbb is volt), ugyanis a hétköznapi nyugalmak után jöhetett a hétvégi, zsúfolt Barcelona a sok turistával és szórakozóhellyel.

Fábián Melinda

Választásom azért esett Katalóniára, mert nagyszerű dolgokat hallottam róla, a korábbi években itt gyakorlatot teljesítő diákoktól. Természetesen Katalóniáról mindenkinek Barcelona jut eszébe, de nem mondhatnám, hogy megbántam, hogy végül is nem oda kerültem, hanem Tarragonába.

Ketten voltunk magyarok, a körülbelül húsz fős nemzetközi diák csapatban, azonban minden kórházi osztályra csak egy diák került, így mi is külön osztályon teljesítettünk gyakorlatot. Sebészet gyakorlatot csináltam Tarragonában, szállásunk azonban a szomszédos városkában, Reusban volt. Maga a szállás egy kis hotelben volt, annak minden előnyével és hátrányával együtt. A napi szoba szerviz persze nagyban megkönnyítette az életünket, azonban sem mosodánk, sem pedig konyhai tűzhelyünk nem volt, így a mikro volt a legfőbb táplálékforrásunk ebben a hónapban :) Két ágyas szobákban voltunk elszállásolva, így a kényelemre nem lehetett panaszunk.

Tarragóna a tengerparton fekszik, sok gyönyörű beach-el. Ezért is nem bántam annyira, hogy nem a reusi kórházba kerültem. :) A közelben található kisváros Salou, pedig egy igazi turista paradicsom, közeli homokos tengerparttal és hosszú bazár- illetve étterem sorokkal. Az éjszakai élet központja a környéken.

A csoport egy része gyakorlatát helyben a reusi kórházban töltötte, míg néhányan Tarragonában, mely kb. fél órás buszútra található. Reggelente azonban csak fél óránként közlekedik busz, így minden nap 7-kor kellett indulnunk. Azonban voltak osztályok, ahol a reggel 8 órás megjelenés nem volt ilyen szigorúan elvárva. Lehet kapni diákbérletet, mely 50 útra érvényes, így a közlekedés nem kerül annyira sokba ( kb. 25 euro), viszont egy buszjegy ára kb. 2 Euro.

A kórházban nagyon szerencsés helyzetben voltam, mert a sebészeti osztályon egy-két kivétellel minden doki beszélt angolul. Sajnos én nem beszélek spanyolul, de mint megtudtam, a kórházban és a városban is zömmel katalánul beszélgettek az emberek. De azért egy kis spanyol nyelvtudás sohasem árt :) A kórházban igazán jó kis közösség tagja lehettem, akikkel élmény volt együtt dolgozni. Mindenki nagyon-nagyon segítőkész és barátságos volt.

A spanyol fogadó diákokból sajnos nem sokkal tudtunk megismerkedni, mert nem szerveztek túl sok közös programot nekünk. Volt egy Welcome vacsora illetve egy Goodbye dinner, mindkettőn nagyon finom helyi specialitásokat kóstolhattunk meg. Azonban a hagyományos International food and drink party nem került megrendezésre, mivel nem volt igazi konyhánk.. Ezenkívül még bowlingoztunk egyszer a fogadó diákokkal, de egyébként az összes többi programot magunknak szerveztük. Viszont a környéken elég sok látnivaló van, úgyhogy egyáltalán nem unatkoztunk. Meglátogattuk pl. Madridot, ami igencsak messze van (8-9 óra busszal) :) De nagyon megéri elmenni, és nem is kerül összességében annyira sokba. Illetve persze voltunk Barcelónában is, hiszen mindössze két órányi vonatútra fekszik Tarragonától. Itt is érdemes kicsit hamarabb szállást foglalni, de elég sok lehetőség közül lehet válogatni. Természetesen ha mindent látni szeretnénk Barcelónában legalább egy hosszú hétvégét rá kell szánni. Nagyon nemzetközi, fiatalos, élő város, sok szórakozási lehetőséggel. A partyktól kezdve az utcai zenészeken át, a híres Gaudi épületekig és a Picasso múzeumig mindenki találhat kedvére való kikapcsolódási lehetőséget. Összességében az árak nem voltak sokkal a budapestiek fölött, persze attól is függ, hogy mire költi az ember a pénzét. Pl. Nem messze Tarragónától található egy hatalmas vidámpark, Port Aventura, amelyik talán a legnagyobb Spanyolországban. Ide a belépő természetesen nem két forint. Tehát minden attól függ, mit szeretnénk kipróbálni vagy megnézni.

Az időjárásról csak annyit, hogy míg itthon 40 fokos kánikula volt, nekünk egész hónapban kellemes 25-30 fokos meleg jutott, de persze, lehet, hogy csak mi voltunk szerencsések :)
Remélem jövő évben is hasonlóan jó élményekkel gazdagodnak a Katalóniát választók. Mindenkinek csak ajánlani tudom!

Szakadáti Gyöngyi

Röviden: állati jó :)

Kicsit hosszabban: menjetek Katalóniába, mert barátságosak, az éghajlat egész meleg, vannak jó kaják, jó piák és jó társaság!

…és akkor maga a beszámoló:
Idejekorán megjött a Confirmation Letter, így egész olcsón tudtam repjegyet venni Barcelonába valamint rögvest felvette velem a “beszélgetés fonalát” a contact personom, Clara. Nagyon kedves volt, bármilyen kérdésem volt még tavasszal, rögtön választ kaptam. Kapcsolatban voltam vele akkor is, amikor felszállt a gépem (ami persze késett), tudtam, hogy van valaki, akire bizton számíthatok, ha neadjisten eltévednék ….khm..valahol. :) Ezt a feladatot kinn nagyon komolyan veszik.

Szállás:
Maga a szállás teljesen kulturált volt, 18an laktunk egy nagy-nagy közös lakásban, 1-2 ágyas szobákban random beosztás szerint.
Ez a Residence Reusban volt (pletykák szerint jövőre talán nem ott lesz, hanem Tarragonában), a kórház viszont Tarragonában (ez a város található a tengerparton). Így minden nap át kellett járnunk busszal, ami angyjából 30 percet vett igénybe.
közlekedés: buszok vannak, 50 utazásra elegendő bérlet (ami itt egy mágneskártyát takar), kb 30 euro. nekem olyan 70 utazásom volt busszal kb, ugyanis midenhová busszal mentünk (egyik beachről a másikra). valamint Tarragona egy elég nagy város, a cityben is megéri inkább busszal közlekedni.
Vonat egyébként olcsóbb egy kevéssel, de több macerával jár.

Étkezés/étkeztetés:
A kórházban kaptunk reggelit és ebédet. Bőséges és finom, de nem túl fűszeres. ámde mindig volt gyümölcs! :)

Árak:
élelmiszer – kb. kétszer annyiba kerül, mint itthon
alkohol – tömény drága, sangria: botrányosan olcsó…
belépők buliba – éjfél előtt általban nincs

Kórházi kondíciók és kommunikáció:
Általában jók, a nővérek meglepően kedvesek. viszont a nyelvvel vannak problémák. Alapvetően katalánul beszélnek, ami valahol a spanyol, a francia és az olasz keveréke. Előnyös, ha tudsz spanyolul (habár így is katalánul fognak veled beszélni, amit még a spanyol anyanyelvű mexikóiak sem értettek), főleg azért mert az orvosok nagyrésze nem beszél angolul. Általában osztályonként egy-két orvos van, aki kompetens nyelvileg, valamint a fiatal rezidensek.
Egyébként elvárják a jelenlétet, reggel 8tól délután 1ig, 2ig.

Social programs:
A programok nagy része az első 3 kinn töltött hétre van besűrítve. ez azt jelenti, hogy szinte minden második estére kitalálnak valami kis kedvességet, pl. international food and drink party, bowling, fireworks festival, mediaval festival, welcome party, farewell party, barcelona, mountains… szóval van miből válogatni!

A CP-k folyamatosan ott zümmögnek a cserediákok körül! :)

Zsebpénz: min. 450 euro

Összefoglalva: ajánlom!!!
Csodálatos élmény volt! Szép országban, nagyon kedves emberek között, akiket soha nem fogok elfelejteni!
Remélem valaki közületek átélhet egy hasonló, élményekkel teli hónapot Katalóniában!